Aramboty-Aniversario
Cerro
Porteño Mba’era’âty
Club Cerro Porteño
1 jasypa ary 1912 - 1 jasypa 2013 (101 ary)
Haimbojerehára: Kalofe
Cerro Porteño mba’era’â tetâ Paraguay mba’e, oîva
Mba’apohára tava’i Paraguay táva guasúpe. Iñapysê 1 jasypa 1912 arýpe héra
ñepyrurâ Cerro Porteño Football Club, kuñakarai Susana Núñez rógape, oîva “Tupâo’i Huâ Marangatu”
Paraguaýpe. Ojekuaa Mba’era’â Aty herakuâvéva Paraguay retâme, oguerekógui 40%
tapicha rayhuhára ha FIFA omoneîre ymavegua mba’era’âty yvórape. El Club Cerro
Porteño es un club deportivo de Paraguay, ubicado en el barrio Obrero de la
ciudad de Asunción. Fue fundado el 1 de octubre de 1912 como Cerro
Porteño Football Club, en el domicilio de la Señora Susana Núñez, situado
en la "Capilla San Juan" de Asunción. En la actualidad, es reconocido como
uno de los dos clubes más populares del país, con más del 40% de simpatizantes y considerado por la FIFA uno
de los clubes "clásicos" del Mundo.
Umi sa’y imba’etéva oñemoherakuâva opa rupi ha’e pytâ
ha hovy. Katuetei peteîha oiko jave mangapy ñembosarái ogusu Mburuvicha Pablo
Rojas-pe, ojekuaa avei “Azulgrana Japepo” oîva Mba’apohára Tava’ípe, Paraguay áva
guasúpe. Ijapu’akue ryepýpe oike 33 su tapicha. Ko ogusu mokôiha hetaveha
ikatúva omoinge tapichakuéra, Ogusu Chako Pysyrôhára rire. Los colores con los
cuales se identifica son el rojo y el azul.
Oficia de local en el estadio General Pablo Rojas, conocido como La Olla Azulgrana, y ubicado
en Barrio Obrero de
la capital del país. El aforo del mismo es
superior a 33 mil espectadores. Siendo el segundo estadio de fútbol con
mayor capacidad del Paraguay, después del Estadio Defensores del Chaco.
Hembiapo peteîha mangapy ñembosarái, oha’âva Paraguay
Mangapyra’â Yvatevéva, oñepyrû ypy guive oñemopyeda tuicháramoma voi ambue
apytépe. Ko ñembosarái pa’ûme ohupyty 29 motenondera’âha teete, upéi avei oî
umi mbohapy apytépe márônte ndoguejýi oîhágui. Su actividad principal es el fútbol,
jugando en la Primera División de Paraguay, en donde desde sus inicios ha resaltado como
uno de los grandes. En esta categoría de honor o superior, ha conquistado 29 títulos
oficiales, siendo además uno de los tres clubes que nunca han descendido.
Tembiasakue (Historia)
Iñypyrûpy
ha iñapyysê ára (Origen y fundación)
Táva Paraguay jejrére oî peteî Tupâo’i Huâ Marangtu;
ko’áĝa ojekuaáva tape Perú (ymave ojekuaa Salinares-pe), tape España, tape Hosé
Marangatu ha Río de Janeiro, oîva’ekue korapy nandy oñeha’âhápe mangapy.
Mitârusu ipyapýva rupi ary 1911 guive, omotenondéva karai Antonio Vasconsellos,
oñembyaty oñemosaráivo mangáre. Umíva apytépe ita’ýra, mitârusu Cándido
Vasconsellos ha’eva’ekue ikyre’ŷvéva avei Lisandro Riveros, Luciano Gómez Sánchez,
Axel Smith, Sixto y Victoriano Estigarribia, ipy’angata ary 1911 ha 1912 ikatuha iñapysê, ambue
ndive, Mba’era’â aty ñembosarái mangapy rehe. En los alrededores de la localidad asuncena denominada Capilla San Juan;situada actualmente entre la Avda Perú (antiguamente Calle Salinares), Avda España, Calle San José y Calle Río de Janeiro existía
un gran baldío habilitado como cancha de fútbol. En tal lugar, ya desde el año 1911,
un grupo jóvenes entusiastas y vigorosos, capitaneados por el Sr. Antonio
Vasconsellos, se reunían para practicar el fútbol. Entre estos jóvenes se hallaban un
hijo del líder; el inquieto Cándido Vasconsellos, Lisandro Riveros, Luciano
Gómez Sánchez, Axel Smith, Sixto y Victoriano Estigarribia, quienes ahí en el
transcurso de 1911 y 1912 fueron
entre muchos otros, los principales propiciadores de la idea de formar alguna
vez un club.
Pa korapy nandi ypýpe, ymave ka’aguy tuicha, oiko
chugui yvyku’i renda, oikógui upépe ñembosarái py’ŷieterei, oîva’ekue “Ogaygua
Núñez mba’éva”, Kuñakarai Susana Núñez, ogajára, Sy ramoguáicha, Maína,
omotenonde opaichagua mitâ térâ mitârusu aty, mangapy hayhuhára, ijapyte
imembykuéra: Nicanor, Antonio, Pastor ha Abelardo. Upéicha ogamíme, mba’apohára añetéva, osêva tenonde
ha tetâ memby teetéva, iñapysê arakôi 1 jasypa ary 1912, kyre’ŷ, angirû,
hayhuhára añetéva mangapýre, oñepyrû MBA’ERA’ÂTY MANGAPY CERRO PORTEÑO. Cerca del mencionado
predio, que por añadidura era antes un frondoso bosque, convertido posteriormente
en un arenal donde jugaban los noveles del barrio se situaba el domicilio de la
"Familia Núñez", donde la dueña de casa, Doña Susana Núñez, oficiaba
de madrina común del brioso conjunto juvenil, amantes del balompié, dentro del cual se incluían sus
cuatro distinguidos hijos: Nicanor, Antonio, Pastor y Abelardo. Fue ahí, en tal humilde, laborioso
y progresista hogar de pura cepa paraguaya, que el Martes, 1 de octubre de 1912,
un entusiasta y visionario grupo de amigos, compañeros y apasionados por el
mismo deporte, constituyeron una asociación de
carácter deportivo a la que denominaron: Cerro
Porteño Football Club.
Téra
ha hero (Nombre y apodos)
Ymave Tavapehê Paraguari, opytáva táva Paraguarípe, peteî
yvytu oñembohera Mba’e térâ Rombado, upéi Cerro Porteño oñemomandu’a haĝua
Ñorairô pe tendápe. 19 jasyteî ary 1811 guive oñembohéra péicha, gueromandu’ávo
Ñorairô Cerro Porteño oikova’ekue milíko aty, peteîha omotenondéva Mburuvicha
Belgrano ha ambue Paraguay milíko aty ndive, tetâ Paraguay ombotove Aty
Motenondéva Buenos Aires oñemboaño pokatuségui. El club debe
su nombre a una eminencia tipológica denominado Cerro
Porteño, conocido antiguamente como Cerro Mba'e
o Rombado, situado en la ciudad de Paraguari, Departamento de Paraguari. Desde el 19 de enero de 1811,
pasó a llamarse como tal debido a la Batalla de Cerro Porteño producida entre una Expedición Militar al mando del General Belgrano y las milicias del Paraguay,
a raíz que la Provincia del Paraguay se negaba a reconocer como máxima autoridad a la Junta Gubernativa de Buenos Aires.
Oje’e pe yvytu oñembohéra “Porteño”, Belgrano ha
hembiguaikuéra ojekuaa ichupekuéra “porteños”, itáva ypýgui Buenos Aires. Presumiblemente dicho Cerro fue
bautizado como "Porteño", por el hecho
de que el mismo Manuel Belgrano y
la mayoría de sus soldados eran porteños, originarios de la ciudad de Buenos Aires.
Upévare ojegueromandu’a haĝua ñorairô
omotenondeva’akue Paraguayo Pysyrôhára
Atýre, umi omoñapysêva’ekue mamgapy ñembosarái, ombohéra upéicha Mba’era’âme.
Mávapa he’iva’ekue oñembohéra haĝua upéicha ndojekuaái, tembiasakue rupínte oî
haipýpe opavave oñemoneîha, vya’apópe.Ikatu avei oî’akue umi árape peteî
Mba’era’â mangapy hérava Cerro Porteño, táva Paraguarípe, omoñepyrûva’ekue
Paraguay memby teete, okaraygua, chokokuéra oñekarâimimíva umi tapicha iviru
ndive ary 1909 rupi. Así, fué como en homenaje a la primera victoria del Ejército Paraguayo,
los fundadores tomaron ese nombre y lo instituyeron al club.
La moción y el mocionante del mismo, no se han registrado en la historia,
simplemente emergió del seno de sus constituyentes por unánime concierto y
clamorosa aceptación. Probablemante también por fruto
de la reminicencia y reencarnación del extinto primer Club Cerro Porteño de
Paraguarí, fundado por hombres de tierra adentro; base del pueblo campesino y
corazón latiente del proletariado en los albores de 1909.
22 jasyteî, ary 1939 ojeho Itakandua rape rendaha
Paraguaýgui, 600 ava Mba’era’âty rérape, umi omotenonde Karai Maidana, Armas ha
Morassi, ojegueromandu’a haĝua umi pysyrôhára oñorairôva’ekuépe. Oñeĝuahê rire pe tendápe, momba’e ha vy’apópe
umi ohova’ekue, oheja peteî haipy itasŷire he’íva:”Umi Pysyrôhára Tetâ Sâsóre -1811-19 jasyteî-1939
Mba’era’â Cerro Porteño-gui.” El 22 de enero de 1939
partieron de la Estación Central del Ferrocarril de Asunción unas 600 personas, en
representación de la entidad, encabezada por los señores Maidana, Armas y
Morassi, para rendir un homenaje a los combatientes de aquella Batalla.
Así llegados al histórico collado, la comitiva, en solemne acto, depositaron
una placa de mármol, con la siguiente
inscripción: “Club Cerro Porteño a los Precursores de la Independencia
– 1811 – 19 de enero- 1939”.
Tavaygua
Mba’era’âty (Club del Pueblo)
Heta tapicha mboriahu oguerohoryete iñapysêre Paraguay
membyeteégui, umi ambue Mba’era’â oñembohory, omboapo’i ogueroviágui upéicha
ohechaukaha meĝua (umi árape oñemboyke’akue umi mboriahúvape), ojehero ñe’ê
apíramo “Tavaygua Mangapyra’â”, upéicha ohekome’êse hesekuéra mba’ereiha. Debido a su gran
aceptación popular y su humilde origen, los demás clubes en forma de burla y
creyendo inferirle el máximo insulto (debido al clasismo reinante en épocas anteriores),
le endilgaron el apelativo de "Club del Pueblo", con lo
cual pretendían calificarlo como de la más baja ralea.
Umi omotenonde’akue Mangapyra’â kyre’ŷme oipyhy
ñe’êreity ha omoneî “moherakuâvo imba’éramo”. Ojekuaa upéicha, Cerro Porteño
ymave ha ko’áĝa meve “Tavaygua Mba’era’âty”. Mbo’ehára ha Tembikuaajára Adriano
Irala, motenondehára ha iñirûnguéra ndive, maranduhai rupi oikuaauka, 1920
arýpema haipyvópe he’íva: “Tavaygua Mba’era’âty: ko jehero romomba’eterei ha
roguerohory, osê rupi Paraguay membyetégui, omopyendáva Tekojoja ha joayhu, ore
mba’era’âty añetete Tavaygua
Mba’era’âty”. Altivamente, los dirigentes del club recogieron y aceptaron el mote,
transformándolo "en escudo de su heráldica". En efecto, el Cerro Porteño fue, es y será el "Club
del Pueblo". Así lo proclamó la Comisión Directiva presidida por el
Prof. Dr. Adriano Irala, en
un comunicado a la opinión pública lanzado en el año 1920;
uno de cuyos párrafos decía: "El Club del Pueblo: Ese nombre
constituye para nosotros el timbre de orgullo más legítimo, surgido de las
filas del pueblo, organizado sobre las bases de la igualdad y de la
fraternidad, nuestro club es verdaderamente el Club del Pueblo"
Hetavéva (La Mitad + 1)
Mba’era’â rayhuhára hetaiterei, ojepysóva Paraguay
retâme, oikógui ary 1952 porandu tavayguápe, mávapa pe hetavéva, ha osê
tenonde, upévare oñeme’ê ichupe “Trofeo El Golero”, oîva’ekue jeporavópe
maranduhai mangapy rehe, ojeherévo “El Golero”. Upe ára guive ojekuaauka avei
hetavéva Paraguay retâme. La gran cantidad de simpatizantes del club en
todo el Paraguay es reafirmada en 1952,
al ganar por voto popular el Trofeo El Golero, un concurso de popularidad
organizado por el semanario deportivo El Golero. De allí el apodo, una hipérbole
sobre el porcentaje de simpatizantes del club en todo el país.
Puhoe Paraguay retâ mba’éva apopyrépe oîva’ekue
marandu’asâ hérava “La Mitad + 1 omotenondéva Romeo ha Omar Ortigoza. También existió un
programa radial institucional denominado La Mitad + 1 dirigido
por Romeo y Omar Ortigoza, difundido en la Radio Nacional del Paraguay.
Isa’ýre (Colores
Representativos)
Umi sa’y ojekuaaukáva
Cerro Porteño Mba’era’â pytâ ha hovy. Umi ára iñapysêvo mba’era’âty,
ivai’akue Paraguay retâme. Ñorairô ápe ha ama ndaiporivéi py’aguapy avei
omotenondéva iñambue manterei. Kolo’o ha Chovy jeikovaípe oîva’akue
omotenondeségui tetâ ha hapykuerépe oheja omanóva ogapypeguáva. Los colores con los que el Club Cerro Porteño
se identifica son el rojo y el azul. El tiempo en
el que el club era fundado, eran tiempos difíciles en el Paraguay. Las
revoluciones convulsionaban la República y la inestabilidad política era la
constante. Colorados y liberales se disputaban férreamente el poder y las
familias de la patria se enlutaban en una lucha fratricida.
Núñez rógape, mba’era’â
renda ñepyrûha, ohechauka mba’éichapa ojeiko’arâ oîrô jepe joavy ha joaju
apañuâi apytépe. Iména kolo’o ha tembireko chovy. Kuñakarai Susana Núñez
rembipota mba’era’âty py’aguapy renda, ojehaitypo’arâ akâgua ypy ha Cerro
Porteño rekóre año oî’ara jetyvyro añete. Upévare ojapo aojegua oguerekóva
mokôi sa’y hovy ha pytâ, omyasâiva ojoapyte peteîramo ohechauka haĝua ikatuha
ojeiko ojekupytýpe, mborayhúpe taha’e ha’éva isa’y, ikatuha oñemopu’â oñondive
Paraguay retâme. En la casa de la familia Núñez, donde se produjo la fundación del club,
daba ejemplo de cómo se podía vivir dentro de una pluralidad política y estar
unidos aun en la adversidad. Los esposos, él colorado y ella liberal. La Sra.
Susana Núñez había decidido que la flamante institución debería servir como una
isla de paz, para atemperar las pasiones, donde se vibrara solo al conjuro que
se llamaba Cerro Porteño. Por esta razón, bordó una bandera con los colores azul y rojo,
que se entrelazaban fuertemente unidos como para demostrar en la práctica y más
allá del simbolismo, que los paraguayos, de cualquier signo político que
fueran, eran capaces de hacer grandes cosas, unidos.
“Momorahéi”
jepiveguáva ha jepokuaavéva ijehai ha purahéi ojejapo jasypokôi guive
jasyporundy peve ary 1936, mbo’ehára katupyry Herminio Giménez, mba’era’âty
rayhuhára, kuñakarai Benicia Giménez, isy ryke rógape, tape Gral. Díaz Py 523
Paraguaýpe. Iñehendu ñepyrû oiko Paraguay Ñoha’ânga rógape, 2 jasykôi ary 1937,
oiko aja Festival Artístico, omotenondeva’ekue
Mba’era’âty Guapyrâ Aty. Iñehendurâ oiko Mbopúva aty 80 puraheihára ha
25 ayvu, 7 jey ojejeruré oñembopu pe pyharépe. El tradicional "Himno"
y popular cántico fue compuesto en música y letra,
entre los meses de Julio a Setiembre de 1936,
por el maestro compositor y Socio
del club, Herminio Giménez,
en la residencia de su tía la Sra. Benicia Giménez, ubicada en la calle Gral. Díaz Nº
523 de Asunción. Su estreno se
realizó en el Teatro Municipal, el 2 de febrero de 1937 durante
un Festival Artístico organizado por la Comisión de Graderías del
Club. La misma fue presentada con una orquesta de 80 músicos y un coro mixto
de 25 voces, que tuvo que repetirla 7 veces; esa misma noche a
pedido del público.
Cerro Porteño
|
|
Opaichagua kuaa (Datos generales)
|
|
Téra Tee (Nombre completo)
|
Cerro Porteño Mba’era’âty
(Club Cerro Porteño)
|
Jehero (Apodo(s))
|
Mba’apohára Tava’igua Yvytu kusuvi (Ciclón de Barrio
Obrero)
Tavaygua Mba’era’âty (El club del pueblo) Peteîve Mbyte ári (La mitad más uno) |
Iñapysê (Fundación)
|
|
Motenondehára (Presidente)
|
Juan José Zapag
|
Kuaara’âhára (Entrenador)
|
|
Ogusu rehe (Instalaciones)
|
|
Ogusu manga ra’âha (Estadio)
|
Gral. Pablo Rojas
Asunción, Paraguay
|
Oikeha (Capacidad)
|
|
Jepuruypy (Inauguración)
|
24 jasypo ary 1970 (43 ary)
|
Paha Mangapyra’â (Últ. Temporada)
|
|
Atyvusu (Liga)
|
|
Ñepyrû 2013 (Apertura 2013)
|
3º (Mbohapyhápe)
|
Yvóra (Continental)
|
América Sâsohára Kagua (Copa Libertadores de América)
|
2013
|
Aty pehê apytépe (Fase de grupos)
|
Tenda veve teéva (Sitio web oficial)
|
ooo000ooo
Marandu hetave - Mayor información
Leer texto original Club Cerro Porteño, en español, en
Haimbohasa Guaraníme: Kalofe
ooo000ooo
Ehendu Cerro Porteño purahéi, ko'ápe (http://www.youtube.com/watch?v=BeW_jQipcNk)
No hay comentarios:
Publicar un comentario